Wilt u reageren op de site of op een van de rubrieken, heeft u zelf nieuws over Postert of over een activiteit, wilt u zelf een column plaatsen, commentaar geven ergens op, of iets anders plaatsen. Hier heeft u de ruimte. 

Stuur uw reactie naar journaal@postert.nl (Bij voorkeur, niet verplicht, in het ABN want het Posters is niet voor iedereen goed te lezen.)

Bij aanlevering svp naam en adres of tel.nr vermelden. Indien gewenst wordt dit niet op de website vermeld. De webmaster heeft het recht artikelen in te korten of te weigeren.

Geplaatste artikelen zijn buiten verantwoording van de webmaster.

15-12-2014

 

 

 

 

 

 

 

 

LAATSTE WANDELING RONDOM

HET RIJKSMONUMENT ST. LUDWIG

VLODROP-STATION

zondag 28 december

meer info www.st-ludwig.nl

Sympathisantenkring Sankt Ludwig
p/a: Leetgensstraat 23
6071 VS Swalmen
T. 0475 - 503110  M. 06 - 2743 6298
E. sympathisanten-st-ludwig@hotmail.com

30-11-2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een heel goede middag, mijn naam is Nick Cox, woon Vlodropperweg 1a in Postert. In ben niet van geboorte Postertenaar maar Boukoulder.
Een paar weken terug stond er in de rubriek Wist u dat, iets over de Andreas molen in Melick, waar tegenover het Landbouwwerktuigenmuseum zou zijn.
Nu kan ik in Melick nergens een Andreas molen ontdekken, wel een molen met de naam Prins Bernhard, die al vanaf 1999 op die plek te zien is.
Wat nu het Landbouwwerktuigen museum betreft, waar ik als vrijwilliger aan verbonden ben, er zijn over de verhuizing naar Vurenhof in Postert, de nodige onwaarheden geschreven.
Waar deze “wijsheden” vandaan hebt weet ik niet, gaat me ook niks aan. Ik noem zoiets RODDEL.
Maar het is wel erg dat door deze “berichtgeving” bij behoorlijk wat mensen, oa de vrijwilligers verbonden aan het Landbouwwerktuigen museum, vraagtekens verschenen zijn betreffende deze onwaarheden in de rubriek Wist u.
Als u in de toekomst meer van deze berichten weet te vermelden, stel u dan aub eerst eens in verbinding met een van de vrijwilligers van het Landbouwwerktuigen museum, alvorens u zichzelf belachelijk maakt.
Bij mij oa kunt u terecht voor meer info die echt waar is en niet dat u wat lanceert.


Namens de vrijwilligers Landbouwwerktuigen museum, Nick Cox.

07-05-2012

 

 

 

 

Franfare voor jarige moeder.
Op 6 mei werd op de Wittemolenweg alle ochtendrust verstoord!
Vanwege de 50st verjaardig van José Reinders, werd zij in alle vroegte  gewekt door radio 3FM in het programma ontzettend dikke ochtend frank. 3FM had joekskapel vief veur twellef uit Herkenbosch ingeschakeld om vervolgens om half acht 's morgens bij José op de slaapkamer en heuse serenade te brengen. Leuk, maar erg vroeg na een feest op zaterdagavond.
De uitzending is te horen op radio 3FM; uitzending gemist, 6 mei 2012 Programma: ontzettend dikke ochtend Frank, frankfare voor jarige moeder 50. http://www.3fm.nl/gemist/uitzending

03-11-2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Graag wil ik U melden dat ik twee zaken heb die misschien interessant zijn voor de website.

 

Ten eerste heb ik – aangespoord door een tekstuele beschrijving op de site - via oude militaire kaarten van de periode van 1924 tot en met 1932 de loop van het traject van de tramlijn Roermond – Vlodrop, die via Posterholt liep, achterhaald en deze weergegeven in Google Earth. Hierdoor is de originele loop van de lijn zichtbaar zoals die in het huidige Posterholt zou uitzien. Bijgevoegd ziet U een overzicht van de loop. Er kan uiteraard in Google Earth verder ingezoomd worden. Misschien is er een mogelijkheid deze route op de een of andere manier op de site op te nemen (wellicht meer gedetailleerd)?

 

Ten tweede wil ik U erop attent maken dat ik sinds een aantal weken gegevens van de lokale weersomstandigheden online breng (temperatuur, windkracht en -richting, vochtigheidsgraad, neerslag). De gegevens worden momenteel 1 maal per minuut ververst, maar dit zal binnenkort veranderen naar 1 x per 2,5 seconden (bijna real-time dus). De gegevens worden momenteel online gezet op de site Weather Underground en de site is te vinden onder: http://wxex.wunderground.com/weatherstation/WXDailyHistory.asp?ID=ILIMBURG42

Daar vindt U ook een soort banner afbeelding, die alle of een deel van de weerswaarnemingen bevat en deze gelijktijdig met de updates op de Weather Underground pagina ververst (momenteel dus 1 maal per minuut). Misschien ziet U een mogelijkheid en een toegevoegde waarde om één van deze banners op de site op te nemen. Deze banners zijn te vinden op: http://wxex.wunderground.com/weatherstation/stickers.asp?ID=ILIMBURG42&freq=2.5&units=metric&lang=EN

 

Edwin van Birgelen

15-03-2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beste....
 

ik zag jullie informatieve site over Postert.
Daarbij liep ik tegen wat vragen aan die jullie wellicht kunnen beantwoorden.

1. "Daarbij is volgens mij ook de sjtoum ook nog een gebouw van Dr.
Pierre Cuijpers – de beroemdste bouwheer van Roermond."
Dat zou kunnen, maar erg waarschijnlijk lijkt het mij toch niet.
Mogelijk was het Rammers jr. die veel stoomfabrieken in de regio heeft gebouwd rond deze tijd.
2. Enig idee wie de architect was die in 1853 het Ursulinenklooster bouwde? Ik weet wel dat in 1900 Bertrams het klooster heeft verbouwd.

succes verder met de site,

Willem Cartigny,
Utrecht

23-01-2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ls

Middels deze e-mail wil ik u informeren over de TWITTERKERK.
Via twitter kunnen mensen een virtuele community vormen.
Twitter is eigenlijk bedoeld om personen te volgen maar kan volgens mij ook uitstekend gebruikt worden door onze parochies in de Roerstreek.

Wat doet de pastoor de hele dag?
Wat is er te doen in de parochie?
In welke parochie van de zes Roerstreek parochies is er een activiteit?
Welke vrijwilligers zijn waar mee bezig in welke parochie?

Onze Roerstreek parochies bruisen van energie.
Echter we missen het vaak. We zijn vaak bezig op ons eigen "eiland".
Want we krijgen in Herkenbosch niet mee wat er in Montfort gebeurt.
Misschien is het voor mensen in Posterholt wel interessant om eens te zien wat men in Sint Odiliënberg aan het doen is!

Door te twitteren kan er een vituele community ontstaan die de live community positief kan beďnvloeden.
Twitteren is het schrijven van korte boodschappen die vervolgens door anderen gelezen kunnen worden. Mensen kunnen zich abonneren op boodschappen van bepaalde mensen, kunnen reageren op elkaar en zo ontstaat er een uitwisseling van informatie.
Uiteraard niet om de werkelijke live community te vervangen, maar wel als aanvulling of stimulans.

Nu gaat wat mij betreft niets boven een reality community.
Maar in onze tijd van individualisme ben ik van mening dat een virtuele community beter is dan géén gemeenschap.

De kerk is een community.
Reeds Vaticanum II sprak uitgebreid over de COMMUNIO.
De Kerk is in haar kern een COMMUNIO, mensen mét elkaar rondom hun Heer Jezus Christus.

In onze Roerstreek is er enerzijds sprake van een parochieniveau en anderzijds een clusterniveau.
Om het clusterniveau wat meer zichtbaar te maken en hierdoor het parochieniveau positief te beďnvloeden deze TWITTERKERK.

Hoe gaat het in zijn werk?

U kunt dubbelklikken op: www.twitter.com/roerkerken
U kunt de boodschappen die zijn geschreven lezen.
U kunt zelf nieuwe boodschappen toevoegen of reacties op bestaande informatie toevoegen.
U kunt zich abonneren om automatisch naar eigen wens feeds te ontvangen.
Om zelf iets te kunnen schrijven dient men zich bij twitter te registreren.
Dit is gratis en kan op de homepage van twitter: www.twitter.com

Uiteraard is dit voor de ene generatie meer interessant dan voor de andere generatie.
Niet iedereen hoeven we aan de twitter te krijgen.
Twitteren is niet dé manier maar één manier.
Twittert u mee? Of misschien stuurt u deze mail door naar iemand waarvan u denkt: voor hem of haar lijkt mij dat wel wat!

Met vriendelijke groet,
Jack Honings, pastoor.

04-01-09

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beste redactie,

 

In mijn woonplaats Zeist ben ik op mijn gemak de kiekjes aan het bekijken en blijf staan bij deze genoemde foto. In 1957 was dit een combinatieklas van 6de, 7de en nog een paar leerlingen welke in de 8ste klas zaten. Een paar leerlingen gingen vanuit de 8ste klas gelijk werken. Dan waren er een aantal die naar de ambachtsschool wilden gaan.

Hier voor moest toelatingsexamen worden gedaan en moest je 12 jaar en 8 maanden oud zijn. Een aantal leerlingen moesten dus in de 7de klas de leeftijd van 12jaar en 8 maanden vol maken waaronder ik. Ik herken mij terug op nummer 11. Nummer 11 is dus geen Piet Puts maar een zekere Jos van der Borgh. Ik kan mij n.l nog herinneren dat ik ongeveer op die plek in de klas zat.

Het is erg fijn om een stuk verwijdert van Postert nog het een en ander nieuws onder ogen te krijgen.

Groetend,

Jos van der Borgh,

Couwenhoven 4305

3703EG Zeist.

15-05-08

 

 

 

 

Hierbij volgt uitleg over jullie vraag in het waekblaad over piezewiete.

Zelf ken ik het woord als piezelewiete, gebruikend in: dae haet heim auch nieks te piezelewiete.

Wat zoveel betekend: hij heeft thuis ook niks te zeggen of in te brengen.

Ken het woord nog van mijn oma.

m.vr.gr.
Peter Schmitz, Posterholt peter.schmitz@home.nl

05-05-08 Reactie van Jos Rieken op de PSV'35 II 1941 foto. Zie Kiek Toen ->
08-04-08 Reactie van Ger Roemen op de PSV'35 II 1941 foto. Zie Kiek Toen ->

17-07

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hallo,

 

Ich wil efkes reagere op die opmerking van Rik en de reactie dao-op van `t PJ. Ich bön `t gans mit `t PJ ins det euver smaak neet te twiste včltj. Es emes kritiek op L1 haet, dan moog det ouch gezag waere. Dao kan L1 zelf ouch zien veurdeil oet haole.

 

OK, aan dees site is te zeen det de lay-out neet door `ne professionele web-designer gemaak is mit jaorelange html-ervaring, mer `t is waal erg gemekkelik óm dao kritiek op te gaeve. “Groeate” mediabedrieve wie L1 höbbe ouch get mieër geldj, womit zie zich `ne professionele web-desinger kónne leiste. Daoróm zeen die sites qua (zo sjriefs se det, Rik) vormgaeving ouch get sjoeaner óm te zeen. Ich es webmeister van Mofert.nl vinj ouch det de inhaad väöl belangrieker is es `t uterlik.

 

Poster.nl: Gank zoea door en zorg det se actueel en up-to-date bliefs, zoea volledig meugelik bös en es se dan nag tied euver höbs, dan kóns se `ns gaon kieke of de lay-out neet get sjieker kan.

 

Hojje,

 

Roger Dircks

Mofert.nl

 

15-05

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Groen in het dorp

   

Ik wil me eerst even voorstellen:

Ik ben Joop Fastl en woon in Rotterdam en ben met mijn echtgenote in bezit van een recreatie woning op het Posterbos, in jullie prachtige en gastvrije dorp.

 

Ik wel hier een stukje schrijven i.v.m. iets dat ons heel erg tegenvalt en wel hoe enkele mensen met het groen in het dorp denken te moeten omgaan. Ik heb het hier over het grasveldje ter hoogte van de supermarkt. Rijden dwars door het grasveld. Het parkeren op het grasveld. Want stel je voor dat je tien meter meer moet lopen naar de bakker of de supermarkt.

 

In Rotterdam zouden wij bij wijzen van spreken een moord doen voor zo een stukje groen. Maar ja, als je ergens veel van hebt, wordt je makkelijk. Ook al heb je nog zoveel, probeer het toch te waarderen.

    

Vriendelijke groeten

Joop en Chritina Fastl

15-03

 

 

 

 

 

Hallo,

   

Ik kom zo sporadisch eens op de site van Postert. Maar het valt me op dat L1 altijd negatief erin voorkomt. 9 van de 10 keer word L1 'afgezeikt' in een intervieuw.

  

Ik wil niet veel zeggen, maar als L1 zo negatief beoordeeld word door jullie, dan zou ik eerst eens naar jullie eigen site kijken. Kwa vormgeving straalt het niet echt veel bijzonders uit. L1 is een professioneel bedrijf, en als jullie dat ook willen bereiken, dan zou ik eerst eens gaan werken aan een betere (vooral mooiere en beter uitziende) site, voordat jullie andere bedrijven negatief op jullie site vermelden.

    

Met vriendelijke groet,

Rik

16-03

 

 

 

 

 

 

 

 

Naschrift Redactie Posters Journaal:

 

Over smaak kan men altijd van mening verschillen. Er is heel bewust gekozen voor een bescheiden opmaak: het gaat vooral om de inhoud in het PJ. Wat weer niet wil zeggen dat aan de presentatie te zijner tijd niet gesleuteld hoeft te worden. En wat het zg “afzeiken” van L1 betreft: dat valt best mee. Feit  is dat  L1 geen 10 keer onderwerp van discussie geweest in het PJ . En als dat zo was, dan mag dat best.

 

Ook L1 wordt immers van kritiek groot en heeft, evenmin als wij, de wijsheid in pacht. Dat L1 een professioneel bedrijf is bestrijden we niet. Tot jouw geruststelling: het PJ wordt gemaakt door vrijwilligers, die echter ook over de nodige  professionaliteit beschikken en jarenlange ervaring hebben; sommigen meer dan 30 jaar...

 

Bovendien blijft de kritiek overeind staan, dat bijv. ’t Luiperke – in tegenstelling tot vroeger – thans zo  bescheiden wordt herhaald...Kijk maar naar de kijk- en luistercijfers van de carnavalsdagen 2006 bij  L1. Die waren nog nooit zo goed.... dank zij de goede formule en die stamt....  van voorgaande jaren...De kijkers en luisteraars vonden L1 juist tijdens de carnavalsdagen zelf kennelijk op zijn best. Dat is ook de mening van het PJ, zoals men begrepen zal hebben. Alleen jammer dat door de persoonlijke canarvalsdrukte enz van eenieder maar relatief  weinig mensen dat kunnen beoordelen.

En, beste Rik als stagiair of werknemer bij L1,  realiseer je: niet elke verandering is een verbetering. Ook niet bij L1!

23-02

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beste redactie,

 

Nog een laatste reactie op 't gebruiken van anonieme bronnen. Het 'Basisboek journalistiek' van Nico Kussendrager (ISBN 90-01-51761-7) zegt het volgende over het gebruiken van (anonieme) bronnen:

 

Bij de keuze van uw bronnen dient u rekening te houden met de betrouwbaarheid, de deskundigheid en het gezag van nieuwsbronnen. Of juist het ontbreken daarvan. Artikel 2 van de ontwerpverklaring van de NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten) luidt: 'De berichtgeving van de journalist dient te berusten op eigen waarneming of ontleend te zijn aan bronnen waarvan hij de betrouwbaarheid kent. (...) De journalist mag niets achterhouden wat voor de duidelijkheid onontbeerlijk is.'  U verhaal staat of valt met de betrouwbaarheid en de geloofwaardigheid van uw bronnen. (pagina 119)

 

Verderop op deze pagina:

De grote Amerikaanse kranten hanteren de vaste stelregel dat een bericht pas plausibel is, als het door twee van elkaar onafhankelijke bronnen is bevestigd. Dit is het journalistieke beginsel van de verificatie of double check. Zoek bevestiging, Vraag speciaal een reactie van mensen met een tegenovergesteld belang. Dan krijgt u een compleet beeld, desnoods een ontkenning die u, als er geen volstrekte zekerheid bestaat ook publiceert.

 

Over anonieme bronnen zegt het Basisboek het volgende:

Anonieme bronnen moeten zoveel mogelijk in de anonimiteit blijven. Letterlijk. Gebruik ze alleen als het echt niet anders kan. Een Amerikaanse journalist vertelde eens dat als een verslaggever van een grote Amerikaanse krant in Irak dissidente stemmen zou willen illustreren met een anonieme straatverkoper of taxichauffeur 'Van mij mag Saddam Hoessein creperen' - hij de verkoper of chauffeur moet kunnen aanwijzen op straffe van ontslag. Pas als duidelijk is waar nieuws vandaan komt, is het controleerbaar. De kranten staan al vol met 'zegslieden', 'woordvoerders', 'betrouwbare bronnen', 'diplomaten', 'in de wandelgangen', 'naar wij vernemen', 'van welingelichte zijde', 'volgens waarnemers', 'in Den Haag verluidt dat'. Zulke onwaarachtige bronvermeldingen zijn hooguit toegestaan als u werkelijk betrouwbare bronnen hebt, die niet genoemd mogen worden omdat u geheimhouding hebt beloofd.

 

Niet zelden gebruikt een journalist 'zegslieden' om zijn eigen mening te ventileren of als stilistische truc om zijn verhaal leesbaarder te maken. De correspondent van een Nederlandse krant in Genčve grapte eens: 'Zegslieden ben ik zelf, betrouwbare bronnen zijn mijn collega's'.

 

Huub Evers zegt in het boek 'Media-ethiek':

Weigert een journalist de naam van zijn bronnen te noemen, dan moet hij desgewenst voldoende aannemelijk maken waaróm hij volledig op die bronnen mocht vertrouwen zonder de verstrekte inlichtingen elders te verifiëren.

 

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik hoop dat nu duidelijk is dat deze 'beginnend journaliste' kritiek zeker kan verdragen en zelfs omarmd. Van kritiek leer je dagelijks en ik krijg ook voldoende kritiek te verduren van mijn werkgever. Maar dat is mijn punt ook helemaal niet. Het gaat me om het gebruik van de anonimiteit, die wat mij betreft in dit artikel ongegrond is.

 

Ik hoop u zo voldoende geďnformeerd te hebben. Interessante discussie moet ik zeggen.

 

Met vriendelijke groet,

Hanneke Drohm 

23-02

 

 

 

Naschrift redactie Posters Journaal:

 

Bij wijze van uitzondering wordt deze lange brief hier gepubliceerd. Andermaal geldt: je mag van mening verschillen in dit vrije land; ook hier in het PJ. Over anonimiteit gesproken: er speelde in Amerika ooit zoiets  als....  Watergate, ook ontstaan door.....juist, ja  anonimiteit. Het ging hier ook om de zaak en niet de persoon. Natuurlijk, uiteindelijk heeft dit schandaal in zijn consequenties een VS-president – een van de machtigste personen ter wereld -  de kop  gekost. Was het niet anoniem geweest, dan was het maar de vraag geweest of  “het allemaal naar boven was gekomen”.

Gelukkig dat we hier in elk geval ook een vrije meningsvorming kunnen omarmen.

22-02

 

 

 

Nu u twijfelt of een keizer die brengers van slecht nieuws laat onthoofden waanzinnig is of niet is voor mij de discussie gesloten.

 

Groetend,

Huub Schmitz

22-02

 

 

 

 

Naschrift redactie Posters Journaal:

Uw keizerlijke conclusie kunnen we niet volgen. Er staat helder en duidelijk in ons eerder naschrift : “... Feit is dat de keizer de boodschapper (zelfs bij herhaling) liet onthoofden, wegens het brengen van slecht nieuws....”. Zo wil de overlevering uit die vroege eeuwen. U noch wij waren er bij en, dat constaterende, zou vanaf dat moment twijfel kunnen ontstaan. Let wel: kan. Maar niet bij het PJ!

  

Voor u is de discussie hiermee misschien gesloten, voor ons nog niet omdat er ook andere reacties zijn aangekondigd. Of ze komen? We wachten af. Trouwens...u kunt een tv of radio uitzetten als het u niet zint, u kunt een krant opzeggen of een weekkrant net als een internetsite overslaan, als het u niet zint. U moet niks...Het PJ schreef al eerder in deze discussie: vrijheid-blijheid! Voor u, maar ook voor ons.

21-02

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geachte redactie.

Ben het toch weer niet eens met uw opmerkingen n.a.v. mijn mail van 20-02. Het is wel degelijk van belang voor het waarde-oordeel over een mededeling of visie om de persoon daarachter te kennen. Zo zal het b.v. een groot verschil uitmaken of ene minister Zalm zegt dat men geen OZB moet betalen of als ik dat zeg, of dat een bepaalde tekening met een mening stamt uit de koker van een dagbladcartoonist of van een vertegenwoordiger van de Deense regering.

En voor wat betreft verwerking van kritiek: ook personen die niet behoren tot de categorie  "(plaatselijke)VIPS of hoge bomen" moeten kritiek op hun gepubliceerde meningen al of niet gegeven in interviews kunnen velen. Anoniem blijven is dan te makkelijk.

Overigens kan ik uw opmerking over de verwerking van de kritiek van keizer Nero niet goed plaatsen. Die man was immers waanzinnig.

 

Groetend,

Huub Schmitz

21-02

 

 

 

 

 

 

 

 

Naschrift redactie Posters Journaal:

Als u het ons niet kwalijk neemt: u vergelijkt appels met peren. Als direct betrokkene maakt het natuurlijk wel wat uit wie wat zegt of doet, en wel zolang zij (zie de voorbeelden die u aanhaalt: Zalm, cartoonist) een eigen hand en verantwoordelijkheid in de betrokken kwesties hebben. Het PJ heeft geen betrokkenheid in de zaken, die het aan de kaak stelt. Dat is nou net het verschil.

Een mening, commentaar of column is voor de lezers/kijkers van een medium - dus ook het Posters Journaal (PJ) -  een toetssteen. Niet meer en niet minder. Daar kun je je eigen mening over een kwestie toetsen en het ermee eens zijn of niet. Vrijheid-blijheid. Al eerder schreven wij hier: het gaat niet om de persoon, maar om de inhoud en daarbij persisteren wij. Kennelijk gaat het u meer om de persoon dan om de inhoud, maar welk voordeel levert dat op?

U  moet kunnen velen, dat uw mening niet de onze hoeft te zijn, of sterker nog, is en omgekeerd natuurlijk. En.... niemand is verplicht het PJ, dat u toch waardeert zo blijkt uit een eerdere reactie van u, te lezen. Kanttekening hierbij: wij als PJ  krijgen graag reacties, ook al wijken die af van onze mening. Iedereen zijn meug, maar wel op niveau en niet onder de gordel, zo luidt ons parool.

Overigens: over Keizer Nero’s gemoedstoestand (later waanzinnig geworden of niet?)  lopen de visies al eeuwen uiteen, zo moet u als geacht amateur-historicus/heemkenner toch weten. Feit is dat de keizer de boodschapper (zelfs bij herhaling) liet onthoofden, wegens het brengen van slecht nieuws. In de journalistiek doet al jaren deze visie opgang: het medium dat het (slechte) nieuws presenteert, heeft het altijd gedaan...

20-02

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik onderschrijf de mening van Hanneke Drohm van 14-02 en van Bert Meijers van 10-08 in uw rubriek "Ingezonden" volledig. Ook ik vind het slap om anoniem iets te publiceren of om commentaar of kritiek te geven zonder je naam daaronder te zetten. Als ik ergens commentaar op geef of kritiek op lever dan durf ik daar ook mijn naam onder te zetten en anders laat ik het!  Bovendien komt bij mij de reactie van het PJ op beide schrijvers nogal belerend en zelfs een beetje arrogant over. Als u zo blijft reageren op kritiek op uw eigen schrijfsels en het "beter blijft weten" dan vrees ik dat u weinig of geen ingezonden brieven meer zult krijgen, van mij in ieder geval niet als u zonder naam blijft publiceren. Waarom mag de lezer niet weten wie "Jabi" en "De commentator" zijn? Waarom deze "artiestennamen" terwijl uit de initialen en de strekking van de artikelen de identiteit van de schrijver, althans voor mij, toch wel duidelijk is? 

Ook wil ik even terugkomen op de snelle reactie van uw webmaster van 8-10 op mijn ingezonden briefje van 8-10.

Uit het cynisch bedoelde voorstel tot naamswijziging van uw website in roermond.nl of roermondengehuchten.nl was toch wel duidelijk dat ik het totaal oneens was met uw commentator om Ambt Montfort en Roerdalen maar samen te voegen met een "Groot Roermond". Dit alleen al omdat ik vrees dat  de grote sociaal-economische problemen die Roermond heeft in haar zogenaamde achterstandswijken dan verplaatst zullen worden naar de omliggende dorpen als Roermond de zeggenschap daarover krijgt. Kijk maar eens hoe er nu al gebouwd wordt in Roermond, alleen maar luxueus en "op stand". Van sociale woningbouw blijkt niets. Roermond moet haar eigen problemen, die vaak al door fouten in het verre verleden zijn ontstaan ook maar zelf oplossen. Daarbij denk ik o.a.aan de gevolgen van de verplaatsing van vroegere probleemgebieden zoals "De Voorstad" en "Achter Megaard" (Maria Gardestraat) naar de nieuwe probleemgebieden "Het Veld" en "De Kemp".

Overigens vind ik uw initiatief van de website over en voor Postert prima en wens u succes met de voortgang daarvan zonder dat ook u laat blijken over "lange tenen" te beschikken.

 

Groetend,

Huub Schmitz 

(adres bekend uit ingezonden brief van 8-10)

20-02

 

 

 

 

Naschrift redactie Posters Journaal:

Opmerkingen over de site en inhoud van het Posters Journaal zijn altijd welkom: lange tenen mogen door niemand verward worden met opbouwende kritiek. Zie de verwijzing naar het eeuwenoude verschijnsel van kritiek al in de Romeinse tijd (Keizer Nero), in de andere ingezonden mail op deze pagina.

Voor de rest hoopt de redactie van PJ dat u blijft reageren, als u dat nodig vindt. Je mag immers blijvend van mening verschillen zonder op de man te spelen. Immers wanneer (ook lokale) VIPS of wanneer mensen de openbaarheid kiezen, moet men kritiek kunnen velen. Hoge bomen vangen als sinds jaar en dag veel wind.

En wellicht ten overvloede: het gaat niet om de persoon die iets zegt maar om de inhoud van de mededeling of visie.

19-02

 

 

 

 

 

Ik wil even reageren op het interview (Kijkers naar SLORM-tv-uitzending geven beoordeling Posterse Revue) als eerste vind ik het jammer dat er geen naam onder staat van diegene die dat interview heeft gegeven. Dat is maar goed ook want die persoon weet totaal niet waar hij over praat.

Ten eerste looft hij mensen {Nelly van Bree} die helemaal niet mee hebben gedaan,daarbij prijst hij mensen aan b.v voor de toneelvereniging die al jaren erbij zijn {man in lang leren jas}.

Dus mijn advies is als jullie een interview afnemen doe dat dan bij iemand die er verstand en kijk op heeft.

 

groetjes

(naam bij de redactie bekend)

20-02

 

 

 

 

 

 

 

Naschrift redactie Posters Journaal:

Over de anonimiteit van de ondervraagden hebben we al eerder op deze pagina onder andere (zie ingezonden brief van H. Drohm) uitleg gegeven. Dat er iemand geroemd is,  die niet heeft meegespeeld,  is eerder al recht gezet in Wist u...dat. Dat iemand-in-een-leren-jas onherkenbaar is, wil verder niets zeggen over het feit of hij wel of niet lid is van de toneelclub. Hij vertolkte zijn rol prima en is net als anderen een talent.

Voor de rest zijn er in bovenstaande ingezonden mail geen nieuwe gezichtspunten gedebiteerd en zou men opbouwende kritiek juist moeten waarderen. Als er geen nieuwe aspecten naar voren komen, sluiten we hierbij de discussie en houden de Revue-kijksters alle opmerkingen over het gebodene staande.

 

Graag geven wij u, en alle anderen die zich verongelijkt voelen, de volgende overdenking mee, die vaker in journalistiek Nederland (en dus ook hier) onder de aandacht moet worden gebracht, wil men het begrip opbouwende kritiek goed interpreteren.

Al in de tijd van keizer Nero werd de kritische boodschapper onthoofd omdat de keizer van geen kritiek wilde weten. Toen hij een veldslag verloren had, kreeg keizer Nero dat nieuws thuis gebracht door een vooruitgesnelde bode. Daarop liet de keizer vanwege deze kritische boodschap de naar huis geijlde boodschapper onthoofden....!

14-02

 

 

Reactie op website:Beste kijker(s) naar de uitzending van de SLOR M van de Posterse Revue,

  

Een beetje slap om anoniem commentaar te leveren en dan wel zelf mensen met naam noemen. Dat mag op dit reactiegedeelte ook niet...

 

Met vriendelijke groet,

Hanneke Drohm

15-02

 

 

 

 

 

 

Naschrift redactie PJ:

1. Bij de start van de site Posters Journaal (PJ)  is de anonimiteit als die optreedt, uitgelegd. Het antwoord zit in de volgende zin opgesloten: wat schiet de onderhavige briefschrijfster (en al die andere toeschouwers/lezers)  ermee op om te weten dat de kritische kijksters voor het PJ naar de Posterse Revue  mevr. Jansen, mevr Smeets en mevr Wolters heten...?

2. Juist van een beginnend journaliste mag je verwachten dat kritiek juist omarmd wordt, zeker als die opbouwend is. En als er allerlei links bestaan, moet juist zo iemand  oppassen voor een ons-kent-ons-etiketje.

3. Voor het overige: als de briefschrijfster goed leest, zijn namen genoemd van mensen die juist in positieve zin kleur hebben gegeven aan de Posterse Revue. Daarom blijft de slotconclusie van de revuekijksters rotsvast overeind staan: het was aardig tot goed maar niet briljant;  mijd voortaan platitudes en breng meer vaart in het geheel.

4.  Er zijn ook lezers en kijkers, die niet (willen) reageren, en de kritische blik in het PJ onderschrijven; tot nu toe was er elders overal alleen ’himmelhochjautzend’ en kritiekloos gereageerd.

5. Dit alles doet niet af aan het feit dat het een amusante avond is geweest voor de meeste toeschouwers maar het hoeft een kritisch kijk niet uit te sluiten.

6. Oppassen voor lange tenen..... ze zijn nooit goed en zeker niet in deze tijd: 

Vastelaovend Same!

09-02

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hallo.

Ik lees net het verhaal van kijker(s) over de uitzending van de SLORM van de Posterse Revue.

Ik wil graag op een paar punten wijzen.

Natuurlijk komt Nellie van Bree een hoop lof en eer toe maar niet voor de Revue, want daar heeft ze niet aan deelgenomen! Het typetje van "Nellie" werd gespeeld door Miet Deriks!

Over een vergelijking met de revue van Heythuysen......tja, ik kom daar al jaren. De naam is wel revue maar het is niks meer en niks minder dan een Bonte Avond.

En als laatste. ja natuurlijk was deze revue niet perfect, en natuurlijk kunnen sommige dingen beter/anders

Desalniettemin: petje af voor iedereen die hieraan heeft deelgenomen, hoe groot of klein zijn aandeel er ook in is geweest. Het was een geslaagde avond! Voor en door Posterse luuj!

Het is ook een prima zaak dat de SLORM de beelden van de revue heeft uitgezonden in een 2 uur durend programma, maar het was niet de échte revue. Die was op 8 oktober live te zien!

 

Henny (vanne boereleenbank)

01-02

 

 

 

 

wist U :

Dat Kinderspeeldorp Pee Wee eindelijk open gaat.

Dat er een spectaculair openings weekend is gepland.

Dat de datum hiervan zal zijn 25 + 26 Maart 2006

Dat Pee Wee vloerverwarming heeft door de hele hal.

Dat we daarmee de enigste Indoorspeeltuin zijn van Europa.

Dat we een SUPERGROOT airkussen krijgen, 406 m2.

Dat het airkussen het GROOTSTE van de wereld is.

Dat Pee Wee ook buitenplezier aan gaat bieden.

Dat zal zijn, Buitenspeeltuin, Kinderboerderij en speelvijver.

en dat alles op het nieuwe adres: Heinsbergerweg 65

30-01

 

 

De webside is geweldig en voor ons hier in Canada is het altijd weer leuk om iets te horen van onze oude woonplaats. Wij wonen in Canada nu 35 jaar en het altijd weer eens leuk om te weten wat er gaande is. Ik ben zelf lid geweest van het trommel en fluit corps Irene maar onder de rubriek verenigingen is niet veel te vinden.  Keep up the good work.

Theo Timmermans Box 772 Wilkie  Saskatchewan Canada

postal code s0k4w0 E-mail addr. timmermans@yourlink.ca

08-10

 

 

 

 

 

 

 

Aan de Maat.

 

Als u het eens bent met uw commentator en hij zou zijn zin krijgen met betrekking tot de herindeling, kunt u beter de naam van uw website nu al omdopen in bijvoorbeeld "www.roermond.nl" of  www.roermondengehuchten.nl.

 

Groetend,

Huub Schmitz

Rector van den Boornlaan 1

6061 AN Posterholt

08-10

 

 

Postert blijft Postert, dus postert.nl blijft postert.nl onder welke gemeente we dan ook vallen.

Net zoals we onder Ambt Montfort Postert zijn en blijven,

zullen we na de herindeling met Roerdalen postert blijven.

En worden we in toekomst onder een nog grotere noemer geplaatst dan blijven we ook postert en postert.nl.

Maar mag ik uit uw reactie afleiden dat u het niet eens bent met de commentator?

   

webmaster 

21-09

 

 

 

 

 

Wie helpt mee collecteren voor Hersenstichting??

   

Wie helpt mee?: Collectanten Montfort, St Odilienberg, Vlodrop, Melick, Herkenbosch  en Postert dringend  gezocht !

    

Aanmelden kan  door eenvoudig een briefje of kaartje te schrijven met de mededeling: Ik wil collectant worden en uw naam en adres en telefoonnummer.

Het briefje of kaartje kunt u (zonder postzegel) sturen naar: CollectantHersenstichting/Psychische Ziekten, Antwoordnummer 2713 in 3500 VJ Utrecht. Ook kunt u in uw regio vrijblijvend informatie inwinnen of zich aanmelden door de regiocoördinator Midden-Limburg te bellen: J. Biermans te Posterholt, tel 0475-401681 U  kunt ook het centrale nummer in Den Haag bellen: 070-3604816. Voor meer info kijk op internet: www.hersenstichting.nl of www.nfgv.nl  

     

10-08

 

 

 

 

Hallo Mevrouw, Meneer,

 

Een mooie webside met informatie over Posterholt. Echter, er is een ding dat me ontzettend stoort.

In verschillende onderwerpen worden “ Posterholtse “ mensen anoniem geciteerd.

In Column is het “ Jabi “. In Het commentaar is het “ De commentator “. In het interview is het “ Posterholdenaar W.

Dit vind ik een duidelijk minpunt. Wat is de reden om dit zo te doen en waarom worden de namen niet voluit geschreven?

 

Groet,

Bert Meijers

12-08

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...dat ene B.M. (uit Posterholt?) zich afvraagt waarom in het Posters Journaal sommige figuren anoniem zijnen

...dat de verklaring daarvoor duidelijk is: sommigen willen wel in het Journaal figureren maar niet met naam en toenaam

...dat het hen om de inhoud gaat en niet om de naam

...dat anderen, die dat om het even is, wel eventueel met naam genoemd willen worden

...dat de columnist en commentator anoniem blijven omdat hun naam er evenmin toe doet

...dat immers de columnist bijvoorbeeld Pietje Puk en de commentator Pietje Pek kan heten

...dat beiden daarmee willen zeggen: de naam doet er niet toe, als het maar steeds dezelfde “meningsverkondiger” is

...dat dat evenzo geldt voor de vragensteller

...dat immers van de naam Meijers, en ook Wolters, Schmitz, Smits,Jansen of Smeets bijvoorbeeld, er meerdere personen bestaan, ook in Postert

...dat zelfs de voornaam en voornaamletter van veel voorkomende familienamen hetzelfde kan zijn

...dat we nogmaals herhalen:

...dat het om de inhoud en de boodschap gaat en niet zozeer om de (uit)spreker ervan

...dat wel de voorwaarde geldt: de  boodschap/mening mag niet beledigend zijn

...dat die ook onder de gebruikelijke fatsoensnormen moet vallen

...dat er genoeg vakmensen op toezien dat deze kwaliteitseisen gehaald worden en telkens bewaakt worden

...dat de vragensteller daar zelf van getuigt: hij vindt het PJ  (Posters Journaal dus) voor het overige een prima site

...dat de vragensteller zich aan deze anonimiteit dus voortaan niet (meer) hoeft te storen

 

redactie PJ